SKINNY GIRLS ARE NOT PRETTY GIRLS - MODA W LATACH DWUDZIESTYCH
22 maja
"Chude dziewczyny nie są piękne" - hasło z reklamy z lat pięćdziesiątych doskonale pasuje też do lat dwudziestych. Niska, dobrze zbudowana chłopczyca bez biustu i wcięcia w talii to ideał w latach 1920 - 1930. Na pewno kojarzycie modę z lat dwudziestych, ale dziś pokażę Wam, jaka była naprawdę.
Styl życia w latach dwudziestych, jednym z najbardziej imprezowych okresów w XX wieku, był sposobem na odreagowanie I Wojny Światowej. Ludzie chcieli się odciąć od tego co się stało, zapomnieć, zacząć od nowa. Jednocześnie był to czas, kiedy kobiety uzyskały prawa wyborcze i mogły być wreszcie bardziej niezależne. Dlatego całkowicie zerwały z dotychczasowym wyobrażeniem kobiety. Koniec długich włosów, wielkich kapeluszy, koronek, kokardek i wszelkich tego typu ozdób. Koniec podkreślania krągłości. Modna stała się chłopięca sylwetka. A jakby tego było mało, po raz pierwszy w historii kobiety pokazały nogi.
IDEALNA SYLWETKA
Według dzisiejszych wyobrażeń kobiety w latach dwudziestych były bardzo szczupłe. Nie były. Ideałem była kobieta bez biustu i wcięcia w talii, ale wcale nie była taka chuda. Aby osiągnąć efekt kanciastej sylwetki nosiło się bieliznę, która spłaszczała biust i nadawała figurze prostokątny kształt.
IDEAŁ PIĘKNA
W latach 1910 - 1920 kobiety zaczęły się malować i ścinać włosy, ale dopiero w latach dwudziestych makijaż i krótkie włosy stały się popularne. O ile w latach 1900 - 1910 ideałem była znudzona snobka, a w latach 1910 - 1920 orientalna piękność, w latach dwudziestych była to zmęczona całonocną imprezą chłopczyca. Stąd blada twarz, opadające kąciki oczu, opadające brwi oraz ciemne cienie, które nadawały twarzy skacowany wygląd.
MODA W LATACH DWUDZIESTYCH
Na modę tego okresu duży wpływ miał styl art déco, który całkowicie zdominował lata dwudzieste i trwał do końca lat trzydziestych. Art déco to styl w architekturze, malarstwie, grafice i architekturze wnętrz charakteryzujący się geometrią i uproszczeniem kształtów. Stąd kobieta przypomina prostokąt, jej sukienka przypomina prostokąt, a wszystkie wzory na sukience to proste linie lub figury geometryczne. Unikano jakichkolwiek wcięć i krągłości, stąd talia została obniżona do poziomu bioder a biust był płaski.
Moda w latach dwudziestych miała być nowoczesna i faktycznie była przełomowa. Kobiety po raz pierwszy w historii pokazały nogi i po raz pierwszy od starożytności odkryły ramiona. Pożegnano się też z wielkimi kapeluszami na rzecz malutkich kapelusików w kształcie klosza. Wieczorem zamiast kapelusza zakładano dekoracyjne chusty i szarfy (podobnie jak dekadę wcześniej). Najpopularniejszym dodatkiem epoki był długi sznur pereł i boa, które dodatkowo wydłużały sylwetkę. W zeszłym tygodniu wspomniałam, że Paul Poiret pokazał kobietom, że mogą nosić żywe, wyraziste, głębokie kolory. W latach dwudziestych kontynuowano ten trend, a dodatkowo po raz pierwszy w historii pojawiły się lśniące, metalizujące tkaniny, z których szyto sukienki wieczorowe.
Moda w latach dwudziestych miała być nowoczesna i faktycznie była przełomowa. Kobiety po raz pierwszy w historii pokazały nogi i po raz pierwszy od starożytności odkryły ramiona. Pożegnano się też z wielkimi kapeluszami na rzecz malutkich kapelusików w kształcie klosza. Wieczorem zamiast kapelusza zakładano dekoracyjne chusty i szarfy (podobnie jak dekadę wcześniej). Najpopularniejszym dodatkiem epoki był długi sznur pereł i boa, które dodatkowo wydłużały sylwetkę. W zeszłym tygodniu wspomniałam, że Paul Poiret pokazał kobietom, że mogą nosić żywe, wyraziste, głębokie kolory. W latach dwudziestych kontynuowano ten trend, a dodatkowo po raz pierwszy w historii pojawiły się lśniące, metalizujące tkaniny, z których szyto sukienki wieczorowe.
Mimo chłopięcej sylwetki, kobiety w latach dwudziestych też były seksowne. W tym agresywnie seksowne. Tzw. flappers ignorowały konwenanse i pokazywały dużo więcej niż kolanka. Chodziły na imprezy, były wyzwolone seksualnie, paliły publicznie (co dla kobiet było zabronione przez prawo), zażywały kokainę i oficjalnie piły (a pamiętajmy, że były to czasy prohibicji). Przy okazji: widzicie tu pewien paradoks? Jeden z najbardziej imprezowych okresów w historii i jednocześnie prohibicja.
Najważniejszą projektantką epoki i jedną z najważniejszych kiedykolwiek była Coco Chanel. Chanel wprowadziła modę, która była nie tylko elegancka, ale także praktyczna i wygodna. To ona wprowadziła minimalizm w modzie. To jej zawdzięczamy małą czarną, która była inspirowana tradycyjnym strojem francuskiej pokojówki. Chanel zrobiła rewolucję nie tylko w latach dwudziestych. Kolejną przeprowadziła w latach pięćdziesiątych, o czym opowiem Wam za kilka tygodni.
Przykłady strojów z lat 1920 - 1930 możecie zobaczyć w moim katalogu na Pinterest.
W przeciwieństwie do lat 1910 - 1920, na pewno wszystkie miałyście pojęcie jaka była moda w latach dwudziestych. Dlatego dziś od razu zaproponuję coś ambitniejszego: "The Sheik" z 1921 r. z Rudolphem Valentino oraz "Lady Windermere's Fan" z 1925 r. "Szejka" warto zobaczyć chociażby ze względu na samego Valentino, który był pierwszym w historii "bogiem seksu" i do dziś robi wrażenie. Jako arabski szejk jest fascynujący. "Lady Windermere's Fan" to z kolei zabawna historia na podstawie sztuki Oscara Wilde'a. Warto zobaczyć ze względu na kostiumy. Oba filmy dostępne są na Youtubie.
W przyszłym tygodniu najbardziej niesprawiedliwa dekada XX wieku. Okres największej biedy. a jednocześnie największego bogactwa, czyli lata trzydzieste. To też okres najpiękniejszych i najbardziej seksownych sukni wieczorowych.
W przyszłym tygodniu najbardziej niesprawiedliwa dekada XX wieku. Okres największej biedy. a jednocześnie największego bogactwa, czyli lata trzydzieste. To też okres najpiękniejszych i najbardziej seksownych sukni wieczorowych.
Jeżeli chcesz dodać komentarz, możesz to zrobić anonimowo. Kliknij okienko komunikatu a następnie wpisz swoje imię lub pseudonim („Name”) pod „albo zarejestruj w Disqus” podając swój email lub wpisując lubie@wczerni.pl oraz klikając „Wolę pisać jako gość”. Komentarze dodane przez gości wymagają akceptacji. Wszystkie komentarze zawierające linki wymagają akceptacji.
* Wszystkie grafiki pochodzą z materiałów wykładowych Amandy Hallay
0 komentarze