JAK SIĘ UBRAĆ NA PREZENTACJĘ, WYKŁAD, WYSTĄPIENIE PUBLICZNE

20 lutego

Agnieszka Sajdak-Nowicka

Niezależnie czy jesteś wykładowcą, czeka Cię prezentacja przed kolegami z pracy czy wystąpienie przed setkami nieznanych sobie słuchaczy - prezentując cokolwiek, jesteś aktorem na scenie, prowadzisz show.

Dziś post na specjalne zamówienie dwóch mężczyzn - chłopaków z Suchara Codziennego w związku z ich prezentacją podczas konferencji "I love marketing & social media" w Warszawie. Aby było sprawiedliwie, omówię ten temat także dla kobiet.

Jak się zatem ubrać na wystąpienie publiczne? Zacznijmy od tego, że wszyscy będą na Ciebie patrzeć. Może to dla Ciebie przerażające, a może na samą myśl przechodzi Cię dreszczyk emocji. Twoim zadaniem jest przyciągnąć i zatrzymać uwagę widzów. Twój wygląd, charyzma, energia, sposób bycia w dużym stopniu decydują, czy ktokolwiek będzie Cię słuchał i czy cokolwiek zapamięta z tego co powiesz. Ułatw to sobie odpowiednim strojem.

PODOBAJ SIĘ

Spodobaj się widzom. Niekoniecznie jako kobieta/mężczyzna. Spodobaj się jako osoba wzbudzająca sympatię, autorytet, osoba, która potrafi rozbawić publiczność. Wybierz coś, w czym wyglądasz profesjonalnie, atrakcyjnie, co jest zgodne z kreowanym przez Ciebie wizerunkiem. Jednocześnie Twój strój ma przyciągać uwagę, a nie odwracać uwagę od tego co mówisz, więc króciutka mini lub komiczny T-shirt mogą się nie sprawdzić. I oczywiście uśmiechaj się :)

ODPOWIEDNI STRÓJ

DOPASUJ SIĘ DO SWOJEGO AUDYTORIUM

Strój, który wybierzesz powinien być bardziej oficjalny niż strój większości słuchaczy. Jeżeli większość osób ma być ubrana na luzie (strój typu casual), załóż stój typu smart casual. Jeżeli większość ma mieć na sobie strój typu smart casual, wybierz busines proffesional. Jeżeli jesteś spoza firmy, lepiej od razu zdecydować się na stój typu business proffesional, który wzbudza większy autorytet. Bardzo krótko co to oznacza napisałam w ostatnim punkcie postu.

UBIERZ SIĘ ODPOWIEDNIO DO MIEJSCA I OKOLICZNOŚCI

Zasada ta w dużym stopniu pokrywa się z opisaną powyżej (zakładając, że Twoja publiczność ubiera się stosownie do okoliczności). W analizowanym przypadku miejscem jest Multikino Złote Tarasy,  a okoliczności to konferencja dotycząca marketingu i social mediów - duże wydarzenie skierowane do przedstawicieli firm i korporacji, na pewno będą też obecne osoby związane z marketingiem, mediami, blogosferą etc. Nie będzie to bardzo "sztywna impreza", zatem zachowanie form ma tu mniejsze znaczenie niż gdyby prezentacja odbywała się np. przed zarządem dużej spółki w siedzibie firmy. O ile więc podczas spotkania z zarządem firmy strój na luzie mógłby zostać bardzo źle odebrany, o tyle podczas tej konferencji panowie mogą, ale nie muszą wbić się w garnitur.

ZADBAJ O SPÓJNOŚĆ WIZERUNKU Z PRZEKAZEM

Spójność wizerunku z tym co mówisz i o czym mówisz ma zasadnicze znaczenie, gdyż zwiększa Twoją wiarygodność jako eksperta, wzbudza zaufanie i pomaga budować autorytet. W przypadku osób związanych z muzyką, sztuką, filmem, reklamą itd. dopuszcza się większą swobodę niż w innych zawodach. Od takich osób często wręcz oczekuje się oryginalności, ekstrawagancji i łamania zasad. Jest to częścią ich wizerunku. Tak jest w przypadku Rafała i Kamila. Ich wizerunek jest spójny z tym co robią. Są wyluzowani, swobodni, zabawni i to właśnie zwiększa ich wiarygodność jako osób, które wiedzą jak wykorzystać żart, aby skutecznie promować produkt wśród bardzo młodych ludzi. 

JAK PRZYCIĄGNĄĆ UWAGĘ

POSTAW NA KONTRAST I WYRAZISTOŚĆ

Kontrast przyciąga uwagę. W kontrastowym stroju wygląda się na pewniejszego siebie i bardziej zdecydowanego. Efekt ten został świetnie wykorzystany w filmie "Artysta" Michela Hazanaviciusa. Główny bohater - słynny aktor, ubiera się w bardzo kontrastowe stroje (czerń i biel). Wraz z upadkiem jego kariery stroje stają się coraz mniej kontrastowe, coraz mniej wyraziste, aż w końcu staje się on całkowicie bezbarwny. Nie bez powodu silny kontrast obowiązuje w męskim stroju biznesowym.

KOLORY - PRZEKAZ PODPROGOWY

Granatowy, czarny, biały, szary wzbudzają autorytet, dlatego te kolory stosowane są w stroju biznesowym. Towarzyszy im zwykle niebieski. Różowy jest nieco infantylny i słodki, czerwony seksowny i agresywny, kolory takie jak żółty, pomarańczowy, jasny zielony kojarzą się z wakacjami i swobodą. Użyj kolorów, aby wywołać efekt, jaki chcesz wywołać. Wybierz coś w żywych (żywych nie pstrokatych), kontrastowych kolorach. Bez popadania w skrajności - dwa, maksymalnie trzy kolory wystarczą np. jeden stanowiący bazę (sukienka, garnitur), drugi spokojniejszy (bluzka, koszula), trzeci to dodatki.

CO MOŻE ZAŁOŻYĆ KOBIETA

Jak pisałam powyżej, dopasuj swój strój do miejsca, słuchaczy i efektu, jaki chcesz wywołać.

CASUAL

Najbardziej na luzie. Casual to np. t-shirt i dżinsy, bluzka i spódnica, sweter i spodnie bez kantów, sportowa sukienka itd.

BUSINESS CASUAL

Casual podlegający służbowym wymaganiom. To np. t-shirt i spodnie bez kantów, bluzka i spódnica do kolan, niezobowiązująca sukienka. Kontrowersyjnym tematem jest sweter (chyba że noszony pod żakietem) oraz dżinsy. Konserwatywne środowiska nie akceptują ich nawet w stroju business casual. Jeżeli już zdecydujesz się na dżinsy. wybierz model bez przetarć, dziur i innych tego typu elementów, najlepiej klasycznie granatowe (nie jasnoniebieskie).

SMART CASUAL

Świetne rozwiązanie pomiędzy luzem a garsonką. Można założyć np. sportowy żakiet i spodnie bez kantów lub spódnicę do kolan (nie z kompletu), sukienkę do kolan z rękawami, a nawet (choć to znów kontrowersyjny temat) żakiet i dżinsy. 

BUSINESS PROFFESIONAL

Tu podchodzimy do tematu najsurowiej. Mamy do wyboru kostium ze spodniami lub spódnicą do kolan albo sukienkę do kolan z długim rękawem (z żakietem lub bez).

Jeżeli występujesz publicznie służbowo, to co masz na sobie jest strojem służbowym, czyli obowiązują: związane włosy, subtelny makijaż, spódnica do kolan, pełne czółenka na obcasie/wąskiej koturnie lub buty wzorowane na męskich jak oksfordki, rajstopy niezależnie od pogody oraz minimalistyczna i nie rzucają się w oczy złota lub srebrna biżuteria.

Jeżeli występujesz na scenie gdzie znajdujesz się w świetle reflektorów z dala od publiczności, warto rozważyć mocniejszy makijaż, gdyż z takiej odległości twarz jest mało widoczna, więc intensywniejszy makijaż wciąż wygląda naturalnie, a Twoja twarz staje się bardziej wyrazista.

CO MOŻE ZAŁOŻYĆ MĘŻCZYZNA

To co masz na sobie, ma wywołać zamierzony przez Ciebie efekt. To co założysz zależy zarówno od kreowanego przez Ciebie wizerunku jak i miejsca, okoliczności i Twojej publiczności.

CASUAL

Podobnie jak w przypadku kobiet, strój typu casual to np. t-shirt i spodnie bez kantów typu chinos, sweter i dżinsy itd.

BUSINESS CASUAL

Strój typu business casual jest bardziej zobowiązujący niż strój typu casual, ale wciąż nie wymaga założenia marynarki. Strój typu business casual to np. koszula z długim rękawem ze spodniami bez kantów lub klasycznymi granatowymi dżinsami bez przetarć, dziur i innych tego typu elementów. Dżinsy i sweter mogą się nie spodobać w konserwatywnym środowisku. Buty klasyczne, skórzane. Czarne są świetne, ale do granatowych dżinsów bardzo dobrze pasują też ciemnobrązowe.

SMART CASUAL

Doskonały wybór, gdy nie musisz wystąpić w garniturze. Smart casual to marynarka i spodnie bez kantów np. typu chinos oraz koszula z długim rękawem bez krawata. Kolory spokojne, ale mogą (choć nie muszą) odbiegać od zestawu czerń/granat/szarość/biel. Dżinsy do tego typu stroju są zbyt na luzie. Przykład takiego stroju znajduje się na fotografii powyżej. 

BUSINESS PROFFESIONAL

Strój typu business professional obejmuje granatowy lub szary garnitur, białą/écru/jasnoniebieską koszulę z długim rękawem (gładką lub w drobne paski) i krawat w ciemnym, stonowanym kolorze (ciemniejszym lub bardziej wyrazistym niż kolor garnituru), klasyczne czarne skórzane buty i czarne skarpetki (ewentualnie grafitowe do szarego garnituru) sięgające do połowy łydki.

Nawet jeżeli ubierzesz się bardzo na luzie, skórzane buty i stonowane kolory (zwłaszcza czerń, granat, szary w połączeniu z bielą, beżem i jasnym niebieskim) dodają powagi. Luźny zestaw: granatowe dżinsy, jasny t-shirt bez nadruku z czarną marynarką (lub bez niej) i czarne skórzane buty mimo wszystko wygląda bardziej serio niż te same dżinsy, kolorowy t-shirt z nadrukiem i sportowe buty.

PUBLICZNOŚĆ ZOBACZY WSZYSTKO

Nie łudźmy się, słuchacze będą patrzeć na Ciebie na tyle długo, że zdążą zauważyć każde niedociągnięcie. Niewyprasowana koszula, odpruty guzik, nieco za krótkie spodnie, futro kota - wszystko zostanie zauważone. To samo tyczy się fryzury i makijażu - każdy detal będzie widoczny zwłaszcza na wielkim telebimie, a także butów, zwłaszcza jeżeli będziesz występować na scenie (jesteś na podwyższeniu). Dlatego niezależnie od tego co ubierzesz, ubierz się szczególnie starannie.


Mam nadzieję, że tekst Wam się podobał. Powodzenia na konferencji :)

Zawsze cieszę się na każdy komentarz, więc jeżeli podobał Ci się post, chcesz o coś zapytać, dodać coś od siebie - napisz. Komentarz można dodać anonimowo. Wystarczy kliknąć w okienko komunikatu, a następnie wpisać swoje imię lub pseudonim („Name”) pod „albo zarejestruj w Disqus” podając swój email lub wpisując lubie@wczerni.pl oraz klikając „Wolę pisać jako gość”. Komentarze dodane przez gości wymagają akceptacji. Wszystkie komentarze zawierające linki wymagają akceptacji.

* Fotografia: Niestety nie pamiętam, ani kto zrobił to zdjęcie, ani kim jest mężczyzna stojący obok mnie

Zobacz

0 komentarze

ZESPÓŁ WCZERNI

O MNIE
W wieku piętnastu lat zaczęłam pracować jako modelka. Od dziewięciu lat jestem związana z branżą finansową i rynkiem kapitałowym. W chwilach wolnych od pisania raportów giełdowych dzielę się z Wami moją wiedzą w zakresie kreowania wizerunku.
Zdjęcia: Grzegorz Nowicki
NOTA PRAWNA
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, publikowanie i rozpowszechnianie treści oraz rysunków bez zgody autora stanowi naruszanie praw autorskich. Kopiowanie, publikowanie i rozpowszechnianie zdjęć bez zgody autora stanowi naruszenie praw autorskich oraz naruszenie prawa do wizerunku osoby na nich przedstawionej.

NAJLEPSZA METODA KONTAKTU


INSPIRACJE