JAK SIĘ UBRAĆ NA PREZENTACJĘ, WYKŁAD, WYSTĄPIENIE PUBLICZNE - CZĘŚĆ PIERWSZA

20 lutego

The Artist Jean Dujardin Bérénice Bejo
Fotografia: Kadr z filmu "Artysta" z Jeanem Dujardin i Bérénice Bejo

Niezależnie czy jesteś wykładowcą, czeka Cię prezentacja przed kolegami z pracy czy wystąpienie przed setkami nieznanych sobie słuchaczy - prezentując cokolwiek, jesteś aktorem na scenie, prowadzisz show. Dziś post na specjalne zamówienie dwóch mężczyzn - chłopaków z Suchara Codziennego w związku z ich prezentacją podczas konferencji "I love marketing & social media" w Warszawie. Aby było sprawiedliwie, omówię ten temat także dla kobiet.

Jak się zatem ubrać na wystąpienie publiczne? Zacznijmy od tego, że wszyscy będą na Ciebie patrzeć. Może to dla Ciebie przerażające, a może na samą myśl przechodzi Cię dreszczyk emocji. Twoim zadaniem jest przyciągnąć i zatrzymać uwagę widzów. Twój wygląd, charyzma, energia, sposób bycia w dużym stopniu decydują, czy ktokolwiek będzie Cię słuchał i czy cokolwiek zapamięta z tego co powiesz. Ułatw to sobie odpowiednim strojem.

PODOBAJ SIĘ

Spodobaj się widzom. Niekoniecznie jako kobieta/mężczyzna. Spodobaj się jako osoba wzbudzająca sympatię, autorytet, osoba, która potrafi rozbawić publiczność. Wybierz coś, w czym wyglądasz profesjonalnie, atrakcyjnie, co jest zgodne z kreowanym przez Ciebie wizerunkiem. Jednocześnie Twój strój ma przyciągać uwagę, a nie odwracać uwagę od tego co mówisz, więc króciutka mini lub komiczny T-shirt mogą się nie sprawdzić. I oczywiście uśmiechaj się :)

ODPOWIEDNI STRÓJ

DOPASUJ SIĘ DO SWOJEGO AUDYTORIUM

Strój, który wybierzesz powinien być bardziej oficjalny niż strój większości słuchaczy. Jeżeli większość osób ma być ubrana na luzie (strój typu casual), załóż stój typu smart casual. Jeżeli większość ma mieć na sobie strój typu smart casual, wybierz busines proffesional. Jeżeli jesteś spoza firmy, lepiej od razu zdecydować się na stój typu business proffesional, który wzbudza większy autorytet. 

UBIERZ SIĘ ODPOWIEDNIO DO MIEJSCA I OKOLICZNOŚCI

Zasada ta w dużym stopniu pokrywa się z opisaną powyżej (zakładając, że Twoja publiczność ubiera się stosownie do okoliczności). W analizowanym przypadku miejscem jest Multikino Złote Tarasy,  a okoliczności to konferencja dotycząca marketingu i social mediów - duże wydarzenie skierowane do przedstawicieli firm i korporacji, na pewno będą też obecne osoby związane z marketingiem, mediami, blogosferą etc. Nie będzie to bardzo "sztywna impreza", zatem zachowanie form ma tu mniejsze znaczenie niż gdyby prezentacja odbywała się np. przed zarządem dużej spółki w siedzibie firmy. O ile więc podczas spotkania z zarządem firmy strój na luzie mógłby zostać bardzo źle odebrany, o tyle podczas tej konferencji panowie mogą, ale nie muszą wbić się w garnitur.

ZADBAJ O SPÓJNOŚĆ WIZERUNKU Z PRZEKAZEM

Spójność wizerunku z tym co mówisz i o czym mówisz ma zasadnicze znaczenie, gdyż zwiększa Twoją wiarygodność jako eksperta, wzbudza zaufanie i pomaga budować autorytet. W przypadku osób związanych z muzyką, sztuką, filmem, reklamą itd. dopuszcza się większą swobodę niż w innych zawodach. Od takich osób często wręcz oczekuje się oryginalności, ekstrawagancji i łamania zasad. Jest to częścią ich wizerunku. Tak jest w przypadku Rafała i Kamila. Ich wizerunek jest spójny z tym co robią. Są wyluzowani, swobodni, zabawni i to właśnie zwiększa ich wiarygodność jako osób, które wiedzą jak wykorzystać żart, aby skutecznie promować produkt wśród bardzo młodych ludzi. 

JAK PRZYCIĄGNĄĆ UWAGĘ

POSTAW NA KONTRAST I WYRAZISTOŚĆ

Kontrast przyciąga uwagę. W kontrastowym stroju wygląda się na pewniejszego siebie i bardziej zdecydowanego. Efekt ten został świetnie wykorzystany w filmie "Artysta". Główny bohater - słynny aktor, ubiera się w bardzo kontrastowe stroje (czerń i biel). Wraz z upadkiem jego kariery stroje stają się coraz mniej kontrastowe, coraz mniej wyraziste, aż w końcu staje się on całkowicie bezbarwny. 

The Artist Jean Dujardin
Fotografia: Kadr z filmu "Artysta"
George Valentin (Jean Dujardin) u szczytu swej kariery i po jej upadku

KOLORY - PRZEKAZ PODPROGOWY

Granatowy, czarny, biały, szary wzbudzają autorytet, dlatego te kolory stosowane są w stroju biznesowym. Towarzyszy im zwykle niebieski. Różowy uważany jest za brak kompetencji, czerwony jest seksowny, ale i agresywny, kolory takie jak żółty, pomarańczowy, jasny zielony kojarzą się z wakacjami i swobodą. Użyj kolorów, aby wywołać efekt, jaki chcesz wywołać. Wybierz coś w żywych (żywych nie pstrokatych), kontrastowych kolorach. Bez popadania w skrajności - dwa, maksymalnie trzy kolory wystarczą np. jeden stanowiący bazę (sukienka, garnitur), drugi spokojniejszy (bluzka, koszula), trzeci to dodatki.

PUBLICZNOŚĆ ZOBACZY WSZYSTKO

Nie łudźmy się, słuchacze będą patrzeć na Ciebie na tyle długo, że zdążą zauważyć każde niedociągnięcie. Niewyprasowana koszula, odpruty guzik, nieco za krótkie spodnie, futro kota - wszystko zostanie zauważone. To samo tyczy się fryzury i makijażu - każdy detal będzie widoczny zwłaszcza na wielkim telebimie, a także butów, zwłaszcza jeżeli będziesz występować na scenie (jesteś na podwyższeniu). Dlatego niezależnie od tego co ubierzesz, ubierz się szczególnie starannie.

Post wyszedł tak długi, że postanowiłam podzielić go na dwie części. W części drugiej znajdziesz informacje co konkretnie założyć na prezentację. A Wy co byście ubrali?

Zawsze cieszę się na każdy komentarz, więc jeżeli podobał Ci się post, chcesz o coś zapytać, dodać coś od siebie - napisz. Komentarz można dodać anonimowo. Wystarczy kliknąć w okienko komunikatu, a następnie wpisać swoje imię lub pseudonim („Name”) pod „albo zarejestruj w Disqus” podając swój email lub wpisując lubie@wczerni.pl oraz klikając „Wolę pisać jako gość”. Komentarze dodane przez gości wymagają akceptacji. Wszystkie komentarze zawierające linki wymagają akceptacji.

Zobacz

0 komentarze

Zespół wczerni

Zespół wczerni

O MNIE

W wieku piętnastu lat zaczęłam pracować jako modelka. Od ośmiu lat jestem związana z branżą finansową i rynkiem kapitałowym. W chwilach wolnych od pisania raportów giełdowych dzielę się z Wami moją wiedzą w zakresie kreowania wizerunku.
Zdjęcia: Grzegorz Nowicki

NOTA PRAWNA

Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, publikowanie i rozpowszechnianie treści oraz rysunków bez zgody autora stanowi naruszanie praw autorskich. Kopiowanie, publikowanie i rozpowszechnianie zdjęć bez zgody autora stanowi naruszenie praw autorskich oraz naruszenie prawa do wizerunku osoby na nich przedstawionej.